8.9.10

easyJet Switzerland GVA-HRG


   Low-cost easyJet Switzerland (IATA code: DS), owned by easyJet UK, quietly added a new route to their portfolio on the 19th of August: Geneva (GVA), French-speaking Switzerland’s largest city, to Hurghada (HRG), a resort town on Egypt’s Red Sea coast. The route will be operated from November 3 by easyJet Switzerland’s 180-seater Airbus A320 twice a week, on Wednesdays and Saturdays. This is only easyJet’s second route to Hurghada, following the addition of flights from London Gatwick (LGW) earlier this year. The route is primarily aimed at tourists from Romandy and surrounding France seeking some winter sun.
   GVA-HRG is easyJet Switzerland’s longest route, at 3,225km, only marginally longer than the runner-up Geneva to Sharm El Sheikh (SSH), also on the Red Sea, which is 3,199km long. The schedules on the new route are as follows:
-Wed, Sat: EZS1569 GVA 0615-1140 HRG
                    EZS1570 HRG 1225-1635 GVA
With the time differences, this leaves us with an outbound leg scheduled at 4h25min and an inbound leg at 5h10min, which is incidentally easyJet Switzerland’s longest block time on a scheduled flight. In comparison, GVA-SSH is scheduled for 4h25min; the return is scheduled in at 5h05min. The consequence of operating flights this long is that the airline can only fit in 2 rotations per day instead of 3, which is the norm for easyJet aircraft. It would follow logically that the base ticket price would be higher for these longer flights, but easyJet was offering tickets on this route for the incredibly low CHF29.95- (£19.93, €23.37, $29.61). Forget easyJet’s original marketing campaign of flying you from London to Edinburgh for less than the price of a pair of jeans; they can get you from Geneva to Hurghada for even less!
easyJet Switzerland's only A320 (HB-JZR) at Geneva
  Anyway, in terms of competition easyJet is actually filling two voids with one route: Egyptair (IATA code: MS) operates this route on a weekly Sunday basis with a 144-seater A320, but this route will end on November 7  (oddly, there are 2 flights scheduled for October 31 – quite spooky) and this had been known since August 9; similarly, Edelweiss Air (IATA code: WK) operates this route with 168-seat A320s once a week on a Friday in codeshare with Swiss (IATA code: LX), with the aircraft returning to Geneva early Saturday  morning, but as the IATA summer schedule ends, so will the route on October 30.
   Both of the carriers operated the route last winter, but it seems that they both cancelled their services this winter ahead of any announcement by easyJet, so it seems that they were not “squeezed” out of the market. This would have left the region’s market to Hurghada unserved, as the nearest airports with services to HRG are Paris CDG and Zürich.
   Overall, there is a capacity increase on GVA-HRG this winter as instead of Egyptair and Edelweiss Air’s combined 312 weekly one-way seats on the route, easyJet will be providing 360. A recent interview with easyJet’s Thomas Haagensen revealed that the new route is doing very well in terms of forward bookings ahead of its launch in November.
    Apart from this Egyptian route out of GVA, easyJet Switzerland serves Sharm El Sheikh 2 times a week with its A320, while Egyptair serves Cairo (CAI) with daily 144-seat Boeing 737-800 services.
   La compagnie low-cost easyJet Switzerland (code AITA: DS), appartenant à easyJet UK, a ajouté le 19 août une nouvelle liaison au départ de Genève (GVA). Le plus grand aéroport de la Suisse Romande accueillera dès le 3 Nov. 2010 une nouvelle route à destination de Hurghada (HRG), sur la Mer Rouge. La route sera opéré deux fois par semaine en Airbus A320 de 180 sièges, le mercredi et le samedi. C’est seulement la deuxième route d’easyJet à destination de Hurghada, l’autre est depuis Londres Gatwick (LGW). La destination est en priorité  une station balnéaire, donc la liaison sera destinée essentiellement aux touristes de la Suisse Romande et de la France voisine.
easyJet's Geneva check-in
  GVA-HRG, avec ses 3’225km, est la route la plus longue d’easyJet Switzerland ; Genève- Charm El Cheikh (SSH) occupe la deuxième place avec ses 3’199km de longueur. Les horaires sont les suivants :
-Mer,Sam : 
                     EZS1569 GVA 0615-1140 HRG
                     EZS1570 HRG 1225-1635 GVA
Avec les changements d’horaire, le vol dure 4h25 à l’aller et 5h10 au retour ; contre 4h25 et 5h05 pour un aller-retour sur Charm El Cheikh. La conséquence d’opérer des vols aussi longs dans une même  journée est que l’avion ne pourra que faire 2 rotations journalières au lieu de trois, la norme chez easyJet. Il serait logique que la compagnie vende les sièges sur  cette nouvelle liaison à un prix plus élevé, mais cela n’a pas été le cas. En effet, le prix le plus bas était seulement à CHF29.95- (£19.93, €23.37, $29.61). Cela rappelle la première campagne d’easyJet, où  on vendait des sièges sur Londres-Edimbourg moins chers qu’un jeans, Mais sur Genève-Hurghada, on est allé encore plus loin !
   Avec sa nouvelle liaison, easyJet comble un vide laissé par deux compagnies : Egyptair (code AITA : MS) opère cette laison une fois par semaine en Airbus A320 de 144 places, mais seulement jusqu’au 7 Nov, en revanche cela a été su depuis le 9 août. De la même façon, la compagnie suisse Edelweiss Air (code AITA : WK) en partage de code avec Swiss (code AITA: LX)  opère  cette liaison à raison d’une rotation hebdomadaire partant de Genève le vendredi soir et y retournant le samedi matin, et ceci avec un Airbus A320 (quelle variété !) de 168 places. Cette laison terminera avec la saison été de l’horaire AITA le 30 octobre.
   En effet, les deux compagnies étaient présentes sur la route l’hiver dernier, mais il paraît qu’elles avaient les deux annulé leurs liaisons pour cet hiver en avance de l’annonce d’easyJet. Cela aurait laissé le marché Hurghada- Genève/France centre-est non desservi, les aéroports les plus proches offrant des vols sur Hurghada étant Paris CDG et Zürich.
  D’une manière générale, la capacité sur cette route a accru depuis l’intervention d’easyJet, passant des 312 places par semaine (dans chaque sens) combinés d’Egyptair et d’Edelweiss Air aux 360 qu’offrira easyJet dès Novembre. Un interview récent avec Thomas Haagensen d’easyJet suggère que les réservations pour ces vols sont assez nombreuses.
    A part cette liaison égyptienne, easyJet offre 2 vols par semaine sur Charm El Cheikh et Egyptair garde une liaison quotidienne sur le Caire (CAI) avec ses Boeing 737-800 de 144 places.

No comments:

Post a Comment

Search This Blog

Followers