21.9.10

Today's New Routes / *Les Nouvelles Liaisons d'Aujourd'hui*

   Today we had the pleasure of witnessing the number of French airports with scheduled airline service grow from 62 to 63. Eastern Airways' (T3) French subsidiary (also called Eastern Airways, but with a different website), has launched its first route from Dijon (DIJ) in Burgundy to Bordeaux (BOD) in the South-East of France. This service will operate 11 times per week (2x Mon-Fri, 1xSun) with a BAe Jetstream 41 aircraft configured with 29 seats that the airline has based at the Burgundy airport. Incidentally, this is (and will be until next Monday), the only scheduled service that the airport offers.
   The whole of Burgundy, including Dijon, has been devoid of airline service for several years, so this route is full of business and tourism interest. The first flight operated with a promising load of 15 passengers, according to France 3 News.


   Aujourd'hui nous avons eu le plaisir d'annoncer que l'aéroport Dijon-Bourgogne (DIJ) est maintenant le 63e aéroport français à accueillir des liaison aériennes régulières. La compagnie britannique Eastern Airways (T3) a lancé son subsidiaire français ce lundi sur la liaison Dijon-Bordeaux (BOD), opéré 11 fois par semaine, deux fois par jour ouvrable et une fois le dimanche avec des appareils BAe Jetstream 41 de 29 sièges. Ce sera jusqu'à lundi prochain la seule liaison aérienne depuis l'aéroport de Dijon.
   La Bourgogne entière (y compris Dijon) a été sans liaison aérienne régulière depuis un nombre d'années. Une quinzaine de passagers ont utilisé ce premier vol selon France 3, fait prometteur.
map


France 3 news:http://bourgogne-franche-comte.france3.fr/info/bourgogne/dijon-21--eastern-airways-decolle-pour-bordeaux-64909923.html
Dijon Airport: http://www.aeroport.dijon.cci.fr/
Eastern Airways (France): http://easternairways.fr/
--------------------------------------
In the most unlikely of coincidences, another subsidiary launched flights within France today. CityLine Swiss, a subsidiary of CityLine Hungary (ZM), today launched flights from Pau (PUF) at the foot of the Pyrenees in South-East France to Rome-Fiumicino (FCO) via Marseille (MRS) on France's Mediterranean coast. The flights will be operated with the airline's sole McDonnell Douglas MD-83 aircraft, which is fitted with 146 seats. Given Pau's proximity to Lourdes, an important catholic pilgrimage site, it seems that the airline hopes to nab some pilgrimage traffic on this route, which will be operated 6 times weekly (Daily except Sat).
   The airline allows bookings on the separate legs of the flight, so a passenger in Marseille can now fly to Pau, a route unserved by any other airline, or to Rome-FCO, a route that is also operated by Airlinair (A5). Ryanair (FR) also operates to Rome-Ciampino (CIA) from Marseille.
   CityLine Swiss was initially announced this Spring following Ryanair's decision to withdraw from its London Stansted (STN) to Angoulême (ANG) route. Cityline Swiss planned to operate from Angoulême to London Gatwick (LGW), Marseille and Pau; this plan was later abandoned in favour of the current one. Another mystery surrounding the airline is why 'Swiss' was included in the airline's name, despite it not serving (or having any plan to serve) Switzerland.


   Dans une coïncidence bizarre, un autre subsidiaire de compagnie étrangère a inauguré des liaisons aujourd'hui. CityLine Swiss, subsidiaire de CityLine Hungary (ZM) a commencé une liaison régulière entre Pau (PUF) au pied des Pyrénées dans le sud-est de la France et Rome-Fiumicino (FCO) via Marseille (MRS). Ces vols seront opérés par le seul appareil que possède la compagnie, un McDonnell Douglas MD-83 de 146 places. Gràce à la proximité de Pau à Lourdes, important site de pèlerinage catholique, il paraît que la compagnie souhaite attirer de la clientèle religieuse sur cette liaison qui sera opéré 6 fois par semaine (quotidienne sauf sam).
   La compagnie permet les réservations sur les tronçons individuels de ce vol, donc un passager marseillais peut se rendre à Pau (liaison sans concurrent) ou à Rome-FCO, cette liaison étant déjà opéré par Airlinair (A5); Ryanair (FR) opère également vers Rome-Ciampino (CIA) au départ de Marseille.
   La compagnie était annoncé le printemps dernier, suite à l'arrêt par Ryanair de la ligne Angoulême (ANG)- Londres Stansted (STN). CityLine Swiss voulait initialement opérer des vols depuis Angoulême vers Londres Gatwick (LGW), Pau et Marseille, mais elle changea son business plan. Autre mystère associé à la comagnie: pourquoi s'attribue-t-elle l’appellation 'Swiss' tandis qu'elle ne dessert  pas (ni ne prévoit desservir) la Suisse?
map
Article about this route (Fr):http://www.sudouest.fr/2010/09/20/aeroport-de-pau-l-avion-pour-rome-parti-a-vide-ce-matin-190058-4344.php

No comments:

Post a Comment

Search This Blog

Followers