15.9.10

Jet2.com GVA-EDI; GVA-NCL


   Quite recently, Jet2.com (LS) announced two new winter seasonal routes from Edinburgh (EDI) in Scotland and Newcastle (NCL) in northeast England to Geneva (GVA), Switzerland’s second largest city and Europe’s premier ‘ski’ airport. These flights will be operated once weekly each, with 148-seater Boeing 737-300 equipment. Because these routes are only operated on a once weekly Sunday basis, and only for select weeks during Geneva’s busy ski season, the routes are likely to see a very high percentage of families or individuals travelling on winter sports-related breaks.
   The winter ski season, generally speaking, lasts from mid-December until mid-April, a third of the year or approximately 17 weeks. Airlines offering ski flights to Geneva (especially easyJet (U2)) generally respect this timeline for scheduling their flights; however, on this occasion, Jet2.com has chosen to only operate its new flights from Newcastle for 10 of these weeks, and its flights from Edinburgh for 7 of these weeks.
   The resulting, slightly complicated timetable is as follows:

26 Dec. ’10 – 9 Jan. ‘11
Sun:  (LS503) NCL 09.10-12.10 GVA
         (LS504) GVA 12.40-13.40 NCL

20 Feb. ’11 – 27 Mar. ‘11
Sun:  (LS823/LS503) Dep. EDI 08.10, Dep. NCL 09.10, Arr. GVA 12.10
         (LS504/LS824) Dep. GVA 12.40, Arr. NCL 13.40, Arr. EDI 15.25

Scene at Edinburgh Airport
   As you can see from the timetable, Jet2.com will in fact be operating a one-stop service from the middle of February, where the flight to Geneva from Edinburgh stops en route at Newcastle to pick up passengers, and the reverse flight drops off some passengers at Newcastle before continuing on to Edinburgh. Low-cost airlines such as Jet2.com rarely operate such routings as it means that Edinburgh passengers often would pay more than on a non-stop flight, as the cost of landing in Newcastle is distributed among all the passengers.  Also, because the aircraft will almost certainly not be full on the short leg from Newcastle to Edinburgh and because the airline is not selling seats on that particular leg, it means that the revenue from the flight would not be as high as would be convenient. However, it seems possible that by making the passenger pay higher fares on this infrequent route that is in high demand for the periods the airline has scheduled, the cost of a stop in Newcastle may be justified.
   The airline does, however, face direct competition on these routes from easyJet, the UK’s largest low cost airline. During the winter season, easyJet connects Geneva and Edinburgh with 10 weekly flights, while Newcastle is linked to Geneva with 8 weekly flights. Both of these routes are operated by the staple easyJet’s fleet, the 156-seater Airbus A319. The Edinburgh route may also face competition from easyJet’s winter service from Glasgow (GLA) to Geneva.
   Jet2.com additionally operates to Geneva from Leeds Bradford (LBA), while operating flights to Chambéry (CMF) from Edinburgh and Newcastle, which are also aimed at winter sports-related travel.
map
   Assez récemment, Jet2.com (LS), une compagnie britannique à bas coûts, a annoncé deux nouvelles liaisons hivernales vers Genève (GVA), le premier « aéroport ski » d’Europe,  au départ Édimbourg (EDI) en Ecosse et de Newcastle (NCL) dans le nord-est de l’Angleterre. Ces deux liaisons seront opérés une fois par semaine chacune avec des appareils Boeing 737-300 de 148 places. Puisque ces routes ne sont opérés qu’une fois par semaine, le dimanche, et ne sont disponibles que pour certaines dates pendant la saison de ski, il est probable qu’un pourcentage très élevé de passagers seront des amateurs de sports d’hiver.
   D’une manière générale, la saison de ski dure 17 semaines environ, de mi-décembre jusqu’à mi-avril. Les compagnies qui effectuent des vols réguliers et saisonniers pendant cette période respectent habituellement ces dates limites. Cependant, Jet2.com a choisi de n’opérer ces vols que pour 10 semaines parmi ces 17 en provenance de Newcastle, et pour 7 en provenance Édimbourg.
   L’horaire résultant, un peu compliqué, donne :

26 déc. ’10 – 9 jan. ‘11
dim:  (LS503) NCL 09.10-12.10 GVA
         (LS504) GVA 12.40-13.40 NCL

20 fév. ’11 – 27 mar. ‘11
dim: (LS823/LS503) Dép. EDI 08.10, Dép. NCL 09.10, Arr. GVA 12.10
        (LS504/LS824) Dép. GVA 12.40, Arr. NCL 13.40, Arr. EDI 15.25

Terminal at Newcastle Airport
   D’après ce que nous montrent ces horaires, Jet2.com opérera en fait une liaison avec escale depuis début février, où le vol Édimbourg-Genève se pose brièvement pour embarquer des passagers avant de continuer. Sur le vol retour, l’invers se passera et l’avion se posera à Newcastle pour permettre à certains passagers de descendre avant de continuer sur Édimbourg. Il est rare que des compagnies à bas coûts tels que Jet2.com opèrent ce type de vol, car les coûts encourus par l’escale à Newcastle seront distribués entre tous les passagers, incluant ceux en provenance Édimbourg. De plus, parce que l’avion ne serait certainement pas au plein sur le trajet Newcastle-Édimbourg (la compagnie ne vendant pas de sièges sur ce trajet court, seuls les passagers en provenance ou à destination d’Édimbourg y seront), les recettes ne seraient probablement pas optimisées. Nonobstant, puisque la demande est accrue pour ces week-ends d’hiver, la compagnie pourra offrir des sièges à des coûts plus élevés que d’habitude, et ainsi peut-être recouvrir les coûts de l’escale.
    D’un autre côté, la compagnie est face à un concurrent majeur dans ce marché, easyJet (U2), la plus grande compagnie aérienne low-cost britannique. Pendant la saison d’hiver, easyJet opère 10 vols par semaine entre Édimbourg et Genève et 8 vols par semaine entre Newcastle et Genève, tous avec des appareils Airbus A319 de 156 places. La route en provenance Édimbourg pourrait trouver une autre concurrence sous la forme des vols easyJet Genève-Glasgow (GLA).
   En plus, Jet2.com opère des vols entre Genève et Leeds Bradford (LBA) et des vols en provenance de Newcastle et Édimbourg à destination de Chambéry (CMF) dans les Alpes françaises.

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